Metrostav – czeska grupa specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych
i infrastrukturalnych – wraz ze spółką zależną BeMo Tunelling wybuduje nowy wiadukt na autostradzie A1 w miejscowości Volmarstein w Niemczech. Projekt o wartości 17,5 mln euro jest kolejną inwestycją realizowaną przez Metrostav z udziałem austriackiej spółki. Nowy 285 metrowy wiadukt będzie składał się z dwóch mostów, z trzema pasami ruchu na każdym oraz dodatkowymi pasami awaryjnymi. Realizacja projektu joint venture przez Metrostav i BeMo Tunelling rozpocznie się jeszcze w 2017 roku, a zakończenie budowy planowane jest w 2020 roku.
Obecny wiadukt na ruchliwej autostradzie w zachodniej części Niemiec został wybudowany w 1958 roku i jego stan techniczny nie kwalifikuje obiektu do remontu. Do budowy nowego wiaduktu użyte zostanie ok. 25 000 metrów sześciennych zbrojonego betonu. Dodatkowo, Metrostav oraz BeMo Tunelling odpowiadać będą za zabezpieczenie ruchu i budowę dróg objazdowych.
„Kontrakt na budowę wiaduktu na autostradzie A1 to kolejne przedsięwzięcie spółki Metrostav na rynku niemieckim. Projekt realizowany w miejscowości Volmarstein to wymagająca inwestycja ze względu na konieczność utrzymania ruchu na tak ważnej i ruchliwej drodze. Metrostav przystępuje do budowy wiaduktu z wieloletnim doświadczeniem w realizacji obiektów mostowych. Dzięki licznym inwestycjom, zrealizowanym m.in. w Polsce, spółka może pochwalić się bogatym portfolio projektów oraz niezwykle doświadczoną kadrą. Inżynierowie
i specjaliści Metrostav potrafią doskonale zarządzać wieloetapowymi inwestycjami, które muszą uwzględniać wzmożony ruch drogowy. Koronnym przykładem takiego projektu była przebudowa Trasy AK i Mosty Grota w Warszawie. Budowa wiaduktu na autostradzie A1 to kolejna, po pracach między innymi przy budowie elektrowni wodnej w Austrii, inwestycja prowadzona w formule joint venture wraz ze spółką BeMo Tunelling. Przejęcie austriackiej firmy pomogło Grupie Metrostav w ekspansji na kolejne rynki w Europie – dzięki BeMo Tunelling powiększyliśmy możliwości logistyczne, techniczne oraz zaplecze kadrowe w Austrii i Niemczech” – mówi Martin Kulhavý członek zarządu Metrostav Polska.
W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty:
- Most na Wyspie Sobieszewskiej:
- Umowa – o wartości 57,1 mln zł – na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem, pomiędzy konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal a Miastem Gdańsk została podpisana 2 września 2016.
- Budowa obiektu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.
- Most będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami – 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty.
- Trasa ekspresowa S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański:
- 20-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł.
- Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
- Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej:
- Przebudowa 5-kilometrowego odcinka ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie.
- Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł, inwestycja ma być gotowa w 2018 roku.
Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację:
- Drogi S8: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:
- Przebudowa 4,8 kilometrowego odcinka trasy Armii Krajowej.
- W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów.
- W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.
- Metrostav przekazał inwestycję do użytkowania we wrześniu 2015 – miesiąc przed zakładanym terminem.
- Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków – Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) – inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
- Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: „Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I”.
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie całej Europy – spółka odpowiada m.in. za:
- Szwecja – dwa tunele technologiczne obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI.
- Norwegia:
- most nad fiordem Astfjorden, realizowana wraz z lokalnym partnerem – firmą Bertelsen & Garpestad, zakładająca również budowę dróg dojazdowych oraz tunelu
- ponad 1,5 kilometrowy tunel, wzmocnienie lokalnej drogi i wał przeciwlawinowy na trasie między wioską Veitastrond a miejscowością Hafslo w środkowej Norwegii
- Islandia – trzy tunele drogowe w Siglufjörður, Neskaupstaður oraz Dýrafjörður.
- Finlandia:
- pięć tuneli metra w Helsinkach – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy
- kolejny etap rozbudowy metra pomiędzy Helsinkami a Espoo na odcinku Soukka – Espoonlahti – Sammalvuori.
- Turcja – konstrukcja zajezdni dla pociągów metra wraz z tunelami technicznymi oraz niezbędną infrastrukturą do obsługi powstającej linii 7 metra w Stambule.
- Austria – nowoczesna elektrownia wodna w Reid, za pośrednictwem spółki zależnej BeMo Tunnelling.
- Niemcy – nowy wiadukt na autostradzie A1 w miejscowości Volmarstein w Niemczech – wraz ze spółką zależną BeMo Tunelling.
Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiadał m.in. za:
- przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla
- przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro)
- renowację dworca głównego w Pradze – remontu wymagał charakterystyczny przeszklony dach obiektu, który od lat witał turystów w stolicy Czech
- realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro)
- budowę kompleksu naukowego ELI Beamlines – instytut badawczy oraz innowacyjne rozwiązania w nim zastosowane ułatwią postęp w wielu dziedzinach nauki oraz zapewnią czeskim naukowcom warunki do prowadzenia badań na najwyższym poziomie. To największe i najnowocześniejsze centrum naukowe na terenie Europy Środkowej i Wschodniej – sfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Unii Europejskiej Rozwój Badań i Innowacji.
- budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach (ponad 4-kilometrowy odcinek – wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka – jest kluczowym elementem transeuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i tranzytowego)
- realizację stalowego mostu kolejowego nad rzeką Ochrzą w Jindřichovie, w pobliżu zachodnioczeskiego miasta Cheb (przeprawa o masie ponad 600 ton ma 11 metrów szerokości oraz 69 metrów długości)
- przebudowę dwóch wiaduktów w centrum Ostrawy – obiekty o łącznej długości 218 metrów pełnią ważną rolę w systemie komunikacji miejskiej
- remont węzła kolejowego w Pilźnie – główna część prac obejmie modernizację dwóch 100-letnich mostów nad ulicą Św. Mikołaja, a także unowocześnienie i przebudowę peronów. Plan zakłada również wymianę torów oraz konstrukcję zwrotnicy.
Ponadto Metrostav był głównym wykonawcą tunelu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest największym tunelowym miejskim projektem w Europie. Kompleks tunelowy Blanka – najważniejsza część obwodnicy Pragi – to trasa o długości ponad 6 km, która przechodzi pod historycznym centrum miasta z zachodu na wschód, łącząc Piątą i Ósmą dzielnice Pragi. Z tunelu korzysta codziennie około 80 tysięcy kierowców – dzięki jego otwarciu, natężenie ruchu pojazdów w centrum Pragi znacząco się zmniejszyło, co poprawiło komfort i bezpieczeństwo podróżowania zarówno mieszkańców stolicy Czech, jak i turystów. Tunel Blanka jest dumą Prażan i pokazem technicznych możliwości spółki Metrostav – głównego wykonawcy inwestycji.
Więcej informacji na: www.metrostav.cz/pl oraz www.youtube.com/Metrostav